WELBEVINDEN IN DE KLAS

Kies jij ook voor een gezond klas/schoolklimaat waarin iedereen kansen krijgt om zich te ontplooien?

Saamen deelt graag tips, werkvormen en materialen met als thema´s: mentaal welbevinden, gedrag, talenten en emoties.  

Heb jij zelf ook al wat uitgewerkt binnen deze thema´s en wil je dit heel graag delen met anderen?

Stuur het door naar info@saamen.be 

Op deze manier krijgt ook jouw materiaal hier een plaatsje (met vermelding van jouw naam), en creëren we "SAAMEN" een plek waar we alle werkvormen en leermateriaal kunnen delen met mekaar! 

Hoe voel jij je?

Maak dagelijks of op regelmatige basis gevoelens bespreekbaar. Zelfs digitaal. Toon deze foto tijdens het begin of einde van de dag/les. Ga vervolgens in dialoog met de jongeren over hoe ze zich voelen. De foto is een leidraad en hulpmiddel die jongeren helpt om woorden te geven aan hun emoties. Het hoeft dus helemaal niet bij 1 gevoel te blijven! Of mss voelen ze wel iets helemaal anders dan op de foto staat? Wil iemand een keertje niets delen? Ook dat is allemaal ok!

Op deze manier leren jongeren zich bewuster te zijn van hun emoties. En het grote voordeel... je krijgt zelf meer voeling met de emoties van je groep!

EIGEN VERHAAL MAKEN

Daarmee maakt u uw leerlingen en uzelf enthousiast. En niet omdat het een leuk tussendoortje is om de sleur even te doorbreken, maar omdat u ervan overtuigd bent dat creativiteit en creatief denken belangrijke vaardigheden zijn om te ontwikkelen. Creatieve mensen kunnen flexibeler omgaan met veranderingen, “lopen niet vast” en zien kansen waar anderen ze laten liggen. En dat geldt ook voor de jongeren in uw klas. Maak saamen met de hele klas plezier tijdens het verzinnen van een creatief verhaal!

Samenwerken: challenges

In deze moeilijke tijden van lockdowns, quarantaine, etc. is het niet evident om het moraal bij de leerlingen hoog te houden. Iedereen mist wel het dagelijks contact met de mede-studenten. Het sociale aspect van deze periode is niet te onderschatten. Vandaar hebben we hier enkele leuke, uitdagende challenges voorzien, helemaal op maat van de jongeren! Verdeel de klas in groepen (eventueel in verschillende breakout-rooms) en laat ze zo snel mogelijk de verschillende challenges uitvoeren. Toon achteraf de resultaten aan mekaar via een whatsapp-groepje. Plezier gegarandeerd!

Quiz: Hoe voelen we ons?

Een leuke Kahoot quiz om in je klasgroep te polsen naar gevoelens. In deze tijden van social distancing geen overbodige luxe.
Veiligheid creëer je door ze met een nickname te laten antwoorden. Op deze manier, krijg je snel een beeld en kan je hierover in dialoog gaan.
> Wat heb je nodig? Een gratis Kahoot account. Kies FREE and CLASSIC interface en starten maar.
> Leerlingen: een gsm of tablet  met de gratis Kahoot app (account niet nodig).

Bewegingsmomentje

Bewegingstussendoortjes kan je inlassen tijdens elk studiemoment: zowel tijdens online sessies als tijdens zelfstandige lesopdrachten, maar natuurlijk ook gewoon in de klas. Ze verhogen de aandacht, het leerplezier én in geen tijd hebben de leerlingen weer meer energie. Hierbij enkele opdrachten!

MUZIEK raden

Muziek kan voor jongeren een manier zijn om hun identiteit te uiten. Alleen al door het luisteren naar bepaalde muziekgenres, kunnen mensen zich afzetten en onderscheiden van anderen... 

Door deze werkvorm toon je interesse in de leefwereld van jongeren en laat je de jongeren mekaar nog nét een beetje beter kennen.

- Maak een gezamenlijke playlist aan op spotify.

- Elke jongere plaatst daar 2-3 liedjes in.

- Op regelmatige tijdstippen laat de leerkracht enkele liedjes uit deze playlist horen.

- De klas raadt wie dit lied gekozen heeft.

Achteraf kan de persoon die dit lied gekozen had, verduidelijken waarom hij/zij nét dit lied gekozen had.

WAARHEID of leugen

Heel erg leuk en waanzinnig vermakelijk spel dat de gekste verhalen over je leerlingen naar boven haalt. Een leuke manier om mekaar nog beter te leren kennen!

We kennen allemaal de kennismakingsrondjes waarin je kort iets vertelt over jezelf. Dit kan soms vrij langdradig zijn, vooral als je een grote groep hebt. Maar met dit spel blijven alle leerlingen betrokken en het kan ook voor hilarische momenten zorgen.

Hoe speel je het? De leerlingen vertellen om de beurt een verhaal over zichzelf. Bijvoorbeeld: ik kan trompet spelen, ik heb met dolfijnen gezwommen, en ik heb in een helikopter gevlogen.  Laat de andere leerlingen raden of dit waar is. 

TALENTENBINGO

In een klas vol jongeren is het belangrijk dat we elkaars talenten zien en waarderen. Iedereen heeft immers talenten! Hoe mooi is het om samen deze talenten te ontdekken en zichtbaar te maken zodat je elkaar kan helpen je talenten te versterken. 

Hoe gaat het in zijn werk?

De leerkracht legt uit wat een talent precies is. 

Daarna wordt er telkens een talent benoemd, met daarbij de typische kenmerken. Iedereen die dit talent bij zichzelf herkent, mag dit op zijn blad schrijven. Wanneer je 5 talenten gevonden hebt, zet je in de chat: BINGO!

 

Leuk alternatief is wanneer de leerkracht een talent benoemt, dat leerlingen van mekaar mogen zeggen wie dit talent heeft! Als leerkracht is het belangrijk om verschillende talenten te benoemen zodat iedereen aan bod komt! 

Materiaal:

- Talentenkaartjes naar keuze (bv. Luk Dewulf, kwaliteitenspel, dixitkaarten,...) 

- Elke leerling heeft het bingo-blad afgedrukt en naast zich neer gelegd.

SMOESJES

In de klas vertellen jongeren weleens een leugentje om bestwil. Ze hebben niet altijd zin om huiswerk te maken, of om gemaakte afspraken na te komen.

Pubers willen ruimte, vrijheid en privacy. Het is erg belangrijk om jongeren te laten weten dat je eerlijkheid zeer waardeert, ook in de klas. Blijf praten met hen zodat je vertrouwen creëert. Deze quiz is een handig hulpmiddel om het gesprek aan te gaan over veel gebruikte smoesjes.  

COMPLIMENTENDAG - DIGITAAL

We vinden het belangrijk dat kinderen lekker in hun vel zitten en dat ze met zelfvertrouwen de wereld toe treden. Een compliment geven klinkt als iets vanzelfsprekends, maar helaas doen we dit allemaal te weinig.  Complimentjes zorgen ervoor dat jongeren in hun kracht staan, meer zelfvertrouwen krijgen, en er wordt een positieve sfeer gecreëerd. Op school is het goed om te stimuleren dat jongeren onderling ook complimenten geven aan elkaar. 

Hoe gaan we te werk?

- Elke jongere krijgt een naam toegewezen van een leerling uit de klas.

- Bezorg elke jongere een kopie van onze powerpoint.

- De jongere opent de powerpoint en vult de naam in van de leerling voor wie hij/zij de complimentenoefening doet. (in het veld 'naam')

- De jongere plaatst de complimentjes op het prikbord die het beste passen bij de leerling.

(de andere papiertjes mogen verwijderd worden)

- Stuur de resultaten naar mekaar door.

COMPLIMENTENDAG -

in de klas

We hebben onze complimentenkaartjes ook in een word-documentje geplaatst. Op deze manier kan je ook live in de klas ermee aan de slag gaan.

Hierbij enkele voorbeelden:

1. Complimentenpot 

- Druk de kaartjes af op gekleurd papier, knip ze los en stop ze in een pot.

- Grabbel een kaartje: geef het aan de persoon die het eerst in je opkomt bij het lezen van het kaartje.

2. Complimentendouche

- Ga in een kring zitten en leg in het midden de kaartjes

- Laat 1 leerling naar buiten gaan

- De groep kiest samen de complimentjes die passen bij de leerling

3. Geheime loting

- Je laat de jongeren uit je klas een lotje trekken met daarop de naam van een leerling.

- Aan het eind van de dag geeft elke leerling een complimentenkaartje aan de leerling die op het lotje staat. Dit betekent dat leerlingen elkaar gaan observeren gedurende de dag om aan het eind van de dag een compliment te kunnen geven over iets dat hij of zij gezien heeft. Het blijft natuurlijk wel tot aan het eind van de dag (of dagdeel) geheim wie wie getrokken heeft…!

BLIND ARTIST

Communicatie is een essentieel onderdeel van ons leven. Of het nu in de klas is, of thuis, of bij de vrienden; het leven is een stuk aangenamer als je goed met elkaar communiceert. Hier volgt een spel om de communicatie skills van jouw leerlingen te verbeteren. En dit kan perfect digitaal gespeeld worden!

Doelstelling: Communiceren, Waarnemen vs interpreteren

Hoe gaan we te werk?

- Een leerling krijgt een tekening doorgestuurd van de leerkracht.

- De andere leerlingen nemen een blad papier en een stift bij de hand.

- De leerling probeert heel duidelijk te beschrijven wat hij ziet, zonder te zeggen wat het is! Het doel is dat de andere leerlingen de tekening kunnen "kopiëren".

- Laat mekaar het resultaat achteraf zien.

- Bespreking: Zijn de resultaten verschillend? Welke informatie misten de tekenaars? Wat werkt het beste? ...

PRAAT - Luister - Verbind

Elkaar beter leren kennen? Een hechte klasgroep vormen? Tijdens dit spel gaan we samen raadsels oplossen, dingen te weten komen van mekaar die we nog niet wisten en leuke opdrachten uitvoeren. Saamen heeft gratis opdrachten uitgewerkt rond teambuilding, diepere kennismaking en zelfreflectie. Wil je hier graag online aan werken? Geen probleem, we goten onze teambuilding in een online jasje!

Hoe werkt het?

 

Het spel bestaat uit opdrachten, vraagjes en raadseltjes. Zodra je het gedownload hebt, kan je onmiddellijk starten.

Het kan zowel in de klas als online gespeeld worden.

- Klas:  de leerkracht toont via de laptop het spel, of de leerkracht drukt het spel en de oplossingen af. Let wel dat je bij 1 opdracht internetverbinding nodig hebt om een filmpje te kunnen bekijken.

- Online: leerkracht opent het spel en deelt zijn scherm met de andere leerlingen. 

Het doel is steeds om saamen de vraagjes, raadsels en opdrachten uit te voeren.

Op deze manier leer je mekaar nog beter kennen, en maak je even echt verbinding (zelfs op een 'digitale' manier')

CORONA PROOF PLEZIER

Yes! De paasvakantie staat weer voor de deur! Een moment dat bijzonder welkom is tijdens deze unieke periode!

Samen in de klas zitten, samen praten en lachen, wat voetballen, ...  Ze zijn de lijm van jouw klas! Missen jouw leerlingen dit ook? Door in te zetten op verbinding kan je dit trimester op een positieve manier afsluiten.. Zowel live in de klas als online.

Hier voorzien we enkele speelse corona-proef activiteiten!

Doelstelling: Communiceren, Verbinding, Emotioneel welbevinden stimuleren

Hoe gaan we te werk?

- We voorzien een powerpoint om live in de klas te gebruiken.

- We hebben ook een versie voorzien voor het afstandsonderwijs 

- Neem op voorhand de slides en notities door.

Tip: Druk de slides en notities af zodat je ze bij je kan leggen terwijl je presenteert.

CORONA PROOF PLEZIER - AFSTANDSONDERWIJS

Dit is de versie voor het afstandsonderwijs.

Neem op voorhand de slides en notities door.

Tip: Druk de slides en notities af zodat je ze bij je kan leggen terwijl je presenteert.

EMOTIES HERKENNEN

Een leuke KAHOOT-quiz waarbij leerlingen emoties leren herkennen.

Deze quiz is een mooi opener om te leren praten over interpretatie en werkelijke gevoelens.

Stel dat je iemand ziet die er volgens jou 'boos' uit ziet, kan het dat zijn dat er toch een ander gevoel achter zit, zoals verdriet, ...?

Hoe werkt het?

 

> Wat heb je nodig? Een gratis Kahoot account. Kies FREE and CLASSIC interface en starten maar.> Leerlingen: een gsm of tablet  met de gratis Kahoot app (account niet nodig).

SITUATIES en GEVOELENS

We hebben allemaal al bijzonder veel 'gevoeld'. Maar zijn we ons ook bewust van deze gevoelens? Laat leerlingen nadenken over situaties waarin ze een bepaald gevoel al gevoeld hebben. 

Hoe werkt het?

- Hier vind je link naar een rad vol gevoelens

- Draai eraan

- Leerlingen mogen vertellen in welke situatie ze dit gevoel als eens gevoeld hebben.

- Eventueel nog een stapje verder: Waar in het lichaam hebben ze dit dan gevoeld?

 

Tip: zet hier zeker geen druk achter! Leerlingen mogen verhalen delen, maar moeten dit zeker niet! Het kan ook fijn zijn om eerst enkele verbindende teamoefeningen te doen, waardoor leerlingen aanvoelen dat het een 'veilige' omgeving is om te delen.

Tip: Schep een duidelijk kader. Wat vertelt wordt in de groep, blijft in de groep.

LESPAKKET TAKE OFF

Welbevinden, zelfvertrouwen en veerkracht zijn belangrijke thema’s voor jongeren, ook in de schoolcontext. Jongeren kunnen met heel wat vragen zitten over het voelen, het denken en het gedrag van zichzelf en van anderen. Daarom ontwikkelden VVGG, het kenniscentrum Eetexpert.vzw en Cera het lessenpakket ‘Take off’.

DEEL 1: VOOR JONGEREN TOT 15 JAAR

• THEMA 1: Jezelf voor de spiegel

• THEMA 2: De kracht van complimenten

• THEMA 3: De invloed van vergelijking

• THEMA 4: De hele school en ouders doen mee

Saamen BV – Koekoekstraat 6, 3560 Lummen - België - BTW BE0.888.570.379 - RPR Hasselt